ارزش زندگی یا زندگی ارزشمند

هر روز بهنر از هر روز

ارزش زندگی یا زندگی ارزشمند

هر روز بهنر از هر روز

بسم الله
انسان وقتی حرکت میکند که روشن شود.
.
.
.
.
.
ا چه جالب ماشین هم مثل انسان وقتی حرکت می کند که...

پیام های کوتاه

معرفی کتاب

جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۷ ق.ظ
  • عنوان: 

    دانلود کتاب 12 جلدی تفسیر نور حجّت الاسلام قرائتی - خواندنی ترین,ساده ترین,روان ترین و موجزترین 

  • تفسیر
  • نویسنده: محسن قرائتی
  • فرمت: PDF
  • زبان: فارسی
  • تعداد صفحات: 114
  • تاریخ درج: 1393/4/20
  • بازدیدها: 27
  • توضیحات:

    مجموعه دوازده جلدی «تفسیر نور»، در جهت مهجوریت زادیی از قرآن و ارائه پیام های  انسان ساز کلام الهی به شیوه ای نو و قلمی شیوا، توسط حجّت الاسلام  والمسلمین محسن  قرائتی به رشته تحریر درآمده  است که در سال 76 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  معرفی گردید.

    بدنبال چاپ اوّلین مجلدات این تفسیر، نظرات و پیشنهادات بسیاری از سوی فضلای حوزه و دانشگاه طرح گردید که بیانگر علاقه و توجّه  قشر فرهنگی جامعه، به شناخت مفاهیم قرآن کریم  از طریق این شیوه  می باشد .

    پس از انتخاب حداقل دوازده تفسیر معتبر از مفسّران شیعه و اهل سنّت ، از قدما و معاصران ، چند تن  از طلاب فاضل با مطالعه دقیق آنها، به استخراج نکات و برداشت های تفسیری آنها پرداخته و به صورت مکتوب آن را در اختیار مؤلّف قرار می دهند.

    ایشان ضمن مطالعه ی آن مطالب، خود نیز به تحقیق و تتبّع پرداخته و با توجّه به نیازهای دینی  جامعه، پیام های راهبردی قرآن را برای نسل امروز که تشنه ی دریافت مفاهیم  قرآنی هستند، در قالب نکات و پیام های آیه، با نثری ساده و روان ارائه  می دهند. البتّه در برخی موارد نیز برداشت های خود را مورد بحث و تبادل نظر با برخی بزرگان حوزه قرار می دهند . نوشته های  ایشان پس  از ارائه در برنامه آینه وحی رادیو، ویراستاری  شده و قبل از چاپ یکبار دیگر توسط خودشان مورد بازبینی نهایی قرار می گیرد.

    مطالب هر آیه در قالب 5 عنوان ارائه می گردد:

    1- متن  آیه، که با رسم الخط عثمان طه و با اعراب کامل، تایپ و چندین بار مورد دقّت قرار گرفته  است.

    2- ترجمه  هر آیه، که به صورت گروهی و زیر نظر مؤلّف محترم و با استفاده  از بهترین ترجمه های موجود، (حداقل 6 ترجمه) نگارش یافته و به جهت گویایی و روانی آن، مطالب توضیحی مورد لزوم در میان پرانتز آمده است.

    3- نکته ها، که امور زیر در این قالب عرضه گردیده است :

        الف : بیان ریشه و ترجمه ی لغات مشکل آیه .

         ب : بیان شأن نزول آیه که در فهم محتوای آیه نقش کلیدی داشته است.

         ج : بیان آیات مرتبط با آیه که در فهم موضوعی قرآن تأثیر به سزایی دارد.

         د: بیان روایات ذیل آیه، که در این بخش با توجّه به گستردگی روایات، تنها به ذکر نمونه هایی  بسنده شده است.

         ه: بیان برخی توضیحات برای روشن تر شدن مفهوم آیه.

         و: طرح برخی پرسش ها و پاسخ گویی به آنها. 

    4- پیام ها، که مقصود اصلی مؤلّف از این تفسیر همین بخش بوده است تا نشان دهد قرآن کتاب زندگی بشر در همه ی عصرها و برای همه نسل هاست. البته  مستند برداشت های مؤلّف، چنانکه در پایان هر پیام آمده است یکی از امور زیر می باشد:

        الف : مفردات کلمات هر آیه

          ب : عبارتی مرکّب از چند کلمه

          ج : رابطه ی صدر و ذیل آیه

           د: رابطه ی هر آیه با آیات قبل.

    5- پاورقی که نشانی آیات و روایات و کتب تفسیری را باختصار آورده است.

    همچنین مطالبی مربوط به آیه که در قالب نکته ها و پیام ها نمی گنجیده، در پاورقی ذکر شده است .

    لازم به ذکر است که در ذیل برخی آیات, مطالب موضوعی مربوط به آیه, به صورت مختصر آمده که تحت عنوان "توضیح" ارایه گردیده است .

     

    سخن مؤلف

    دروس سطح و مقداری از درس خارج را در حوزه علمیه قم گذرانده بودم که به فکر آشنایی بیشتر با قرآن افتادم . با تنی چند از دوستان ، هر کدام تفسیری را مطالعه و مباحثه و خلاصه آنرا یادداشت می کردیم ، این کار تا پایان چند جزء قرآن ادامه داشت .

     در آن ایام شنیدم که آیة الله مکارم شیرازی دامت برکاته با جمعی از فضلا تصمیم دارند تفسیری بنویسند.ایشان نوشته های تفسیری مرا دیدند و پسندیدند و من نیز به آن جمع پیوستم . پانزده سال طول کشید تا تفسیر نمونه در 27 جلد به اتمام رسید و تا حال بارها تجدید چاپ و به چند زبان ترجمه شده است . تقریباً نیمی از تفسیر نمونه تمام شده بود که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به پیروزی رسید و من از همان روزهای اوّل بنا به فرمایش مرحوم علامه شهید مطهری به تلویزیون رفتم و الان حدود هفده سال است که هر شب جمعه تحت عنوان درسهایی از قرآن در سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه دارم .

     همکاری بنده تا پایان تفسیر نمونه ادامه داشت ولی در این بین به فکر افتادم درس تفسیری را در سطح فهم عموم در رادیو شروع کنم . برای این کار، علاوه بر تفسیر نمونه از ده تفسیر دیگر نیز یادداشت برداری شد و هر هفته یک روز و در ماه رمضان هر روز برنامه ای تحت عنوان ((آئینه وحی)) از رادیو پخش می گردد.

    بارها پیشنهاد شد آنچه را که در رادیو می گویم به صورت کتاب منتشر شود. تا اینکه چند جزء از نوشته هایم را نزد آیة الله حاج سیدمهدی روحانی و آیت الله مصباح یزدی خواندم و به سبک و برداشت های تفسیری خود اطمینان بیشتری پیدا کردم . یادداشت ها را برای بازنویسی در اختیار حجةالاسلام محمدیان و حجةالاسلام محدثی قرار داده وبعد از تدوین آنها را در اختیار موسسه در راه حق قم گذاشتم تا زیر نظر آیة الله استادی منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گیرد .

     همکاران در چهار جزء اوّل قرآن کریم حجةالاسلام دهشیری و حجةالاسلام جعفری که نیمی از هفته را به تهران می آمدند، در تتبع تفاسیر مرا کمک کردند. و از جزء پنجم تا شانزدهم که تاریخ نوشتن این پیشگفتار است حجة الاسلام سید جواد بهشتی وحجة الاسلام شیخ محمود متوسل در این کار مقدس همکاری داشته اند.

     

    امتیازات

     1 - این تفسیر از اصطلاحات فنی ، ادبی ، فقهی ، کلامی ، فلسفی که فهم آن مخصوص گروه خاصی است احتراز کرده و تنها درسهایی از قرآن را که قابل ترجمه به زبان های زنده ی دنیا و به صورت تابلو و پیام باشد آورده است .

    2 - از تفسیر به رای احتراز شده و تنها از متن آیات و یا روایاتی که از اهل بیت رسول اللّه (ص) آمده استفاده شده است .

    3 - بیشتر پیام ها و درسها از متون تفاسیر معتبر شیعه و سنی استفاده شده و برخی نکات از بنده یا همکاران عزیز بوده است .

    از خداوند می خواهم به همه ما اخلاص و توفیق تدبر و عمل و تبلیغ و نشر معارف قرآن را مرحمت فرماید و توفیق اتمام این کار مقدس را مرحمت کرده و قرآن را نور دنیا و برزخ و قیامت ما قرار دهد. از مردم عزیز می خواهم که به آموزش قرآن تنها در سطح تلاوت و تجوید و ترتیل و تواشیح اکتفا نکرده و مساله ی اصلی را تدبر و عمل به قرآن قرار دهند.

     از علما و فضلا می خواهم که در تبلیغ و تدریس ، قرآن را در متن و مقصد اعلی قرار دهند و در هر منطقه ای در مراکز علمی و فرهنگی و مساجد و مدارس جلسات تفسیر قرآن برپا کنند. از همه کسانی که در آشنایی من با اسلام و قرآن و اهل بیت پیامبر نقش داشته اند تشکّر می کنم و برای آنان به خصوص اساتید و پدر و مادرم از خدای منّان جزای خیر خواهانم . همچنین از کسانی که در تالیف و تدوین و تصحیح و چاپ ونشر این تفسیر مرا یاری کرده اند و افرادی که انتقاد یا پیشنهاد سازنده و مفیدی برای تکمیل کار داشته اند تشکّر می کنم .

    محسن قرائتی

    1374 / 8 / 3  

    29 جمادی الاول 1415

  • دانلود

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۰
احمد ظاهردناک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی